Arnis

Regiunile cunoscute sub numele Visayas (Centrul Filipinei) in particular insulele Cebu si Negros, sunt cunoscute drept “leaganul” artelor martiale locale. In apropierea Insulei Mactan, capetenia  locala, Lapu Lapu, si oamenii sai au respins conchistadorii spanioli in 1521. Celebrul Ferdinand Magellan, navigatorul portughez care a condus expeditia in numele regelui Spaniei, a platit cu propria viata in batalia  de la Mactan. Se crede ca oamenii capeteniei Lapu Lapu erau inarmati cu sulite, sabii si alte arme traditionale, iar aceasta este prima referinta cu privire la existenta unui sistem martial local.

Inainte de venirea spaniolilor, sistemele martiale bastinase au fost cel mai probabil o arta de razboi invatata de razboinici pentru a fi folosita in conflictele dintre triburile din arhipelag. Fiecare trib si-a dezvoltat propria strategie de lupta bazata pe tipul de arma preferat si pe mediul de viata, incercind sa-si apere tehnicile si tacticile specifice. In aceasta perioada, aceste sisteme ar putea fi clasificate drept o arta tribala de lupta.

In cele din urma, spaniolii au cucerit Filipine, iar prin intermediul bisericii au reusit sa converteasca, mai cu forta mai cu vorba, o mare parte din populatia locala. Aceasta colonizare spaniola a schimbat radical practica sistemelor martiale.

In Mindanao (Sud-ul Filipinelor) populatia bastinasa, insa, era de confesiune musulmana. Spaniolii crestini s-au trezit ca ii au ca dusmani pe musulmanii din Mindanao, cunoscuti sub numele de “Moros”. Spania a initiat conflictul cu Moros inca din anii 1500, cind in efortul lor de a subjuga Arhipelagul Filipinelor, a invadat teritoriile din Mindanao. Moros au o lunga istorie in rezistenta armata impotriva Spaniei, Americii si Japoniei, ce se intinde pe o perioada mai mare de 400 de ani. Chiar si astazi aceasta regiune este instabila.

Unele dintre ocupatiile de baza ale populatiei moros erau pirateria si traficul de sclavi. Astfel, acestia pradau periodic zonele de coasta ale insulelor mai sus de Mindanao, respectiv Negros, Cebu, Camotes, etc, luind cu ei sclavi ce erau vinduti chiar si in Jakarta. Pentru populatia din aceste insule era un cosmar ce putea oricind sa se abata peste ei. Colonistii spanioli au inceput sa construiasca turnuri de veghe, fortarete si sisteme defensive care sa-i ajute sa se apere impotriva piratilor Moros. Un rol foarte important in dezvoltarea artei martiale Arnis (Eskrima) o are Guvernatorul General Sebastian Hurtado de Corcuera al carui mandat s-a intins intre anii 1635 si 1644. In toti acesti ani au avut mai multe actiuni remarcabile impotriva piratilor. Un luptator basc extrem de capabil, militar de cariera, un lider exceptional ce stia sa-si motiveze oamenii, Sebastian de Corcuera si-a atras de partea sa populatia nativa convertita la crestinism din insulele cel mai adesea calcate de pirati. A format unitati de armata ai caror membri erau nativi filipinezi si care erau instruiti in tehnicile de lupta specifice militarilor spanioli. Acest schimb de informatii cu privire la tehnica de lupta a facut ca nativii sa-si combine tehnicile proprii cu elemente de lupta din sabia Spaniola.

Daca privim cu atentie la tehnicile de lupta ce se pot regasi astazi in Arnis, constatam ca sint similare cu multe tehnici de sabie spaniola. Mai ales trebuie sa fim atenti la insasi denumirile de Arnis si Eskrima ce sunt folosite pentru a desemna aceasta arta martiala. Ambele cuvinte sunt de origine spaniola. Arnis – vine din arnes cuvint vechi spaniol care înseamna armura sau arme. Eskrima – este filipinizarea cuvintului spaniol “esgrima” care inseamna “scrima”. Cit despre Kali, acest cuvint nu este prea cunoscut în Filipine, iar practicantii care totusi il stiu, l-au invatat mai de graba din USA pornind de la Guro Dan Inosanto. Aceasta tema este momentan intr-o dezbatere aprinsa intre adeptii termenului Kali si cei care studiaza istoria fenomenului.

Pentru o intelegere mai buna a fenomenului recomand, celor interesati, citirea cartii Cebuano Eskrima – Beyond the Myth de Ned Nepangue & Celestino Macachor. Am avut ocazia sa discut continutul acestei carti cu multi maestri din Filipine, inclusiv cu autorii, Celestino Macachor și Ned Nepangue. Este un material remarcabil!