Taiji Qigong

Taiji Quan, Qigong si sanatatea

Cu multe sute de ani in urma, chinezii au descoperit ca in fiinta umana exista o “energie” care face ca viata sa fie sustinuta. Imparatul Huang Di este considerat parintele acupuncturii, atribuindu-i-se lucrarea Nei Jing Suwen, acesta fiind un dialog intre el si doctorii respectivelor vremuri. Se estimeaza ca lucrarea in care sint mentionate efectele terapeutice ale acupuncturii a fost scrisa undeva intre anii 700 – 400 i.e.n. In aceasta lucrare se vorbeste despre o anatomie, o fiziologie si o fiziopatologie energetica. Chinezii au numit aceasta energie cu termenul de Qi. Nu este dorinta noastra sa explicam ce este aceasta energie. Noi ne dorim doar sa explicam cum, prin practica Qi Gung-ului din Taiji Quan, aceasta energie poate sa fie echilibrata, deblocata sau dispersata, in functie de necesitati, pentru a se readuce sau a se pastra sanatatea. Taiji Quan are un complex de practici ce combina atit exercitiile fizice cit si cele mentale ce conduc la echilibrare energiei Qi si implicit la redobindirea sau pastrarea sanatatii. Conform cu Medicina Traditionala Chinezeasca (TCM) in corpul uman exista o retea de “canale” prin care energia Qi circula, numite generic meridiane energetice. 14 dintre aceste meridiane au puncte proprii de acupunctura. 12 dintre ele sint in strinsa legatura cu organele interne pe care le guverneaza, iar 2 sint practic meridiane guvernante. In afara de acestea mai sint alte meridiane, precum cele 12 meridiane de protectie, etc. Fiecare meridian are un traiect bine stabilit. Acum, s-a constatat ca miscarile din Taiji Quan au o caracteristica aparte, respectiv activeaza anumite meridiane sau puncte ale acestora. De exemplu s-a constatat ca celor suferinzi de diabet sau probleme gastrointestinale li se recomanda cu predilectie practica formei “Prinzind coada pasarii”. Celor ce sint suferinzi de probleme respiratorii sau cardiace li se recomanda forma “Miinile precum norii”. In momentul in care atentia / intentia ( Yi ) este dusa pe un anumit punct, energia Qi se activeaza in respectiva zona. Se spune in Taiji Quan ca acolo unde este Intentia (yi) acolo este si energia (qi). Unde este energia ajunge si singele (Xue), iar unde ajunge singele este si putere (Li). Toate cele 37 de forme din Taiji Quan au puncte specifice de atentie, astfel este, dincolo de arta martiala, un exercitiu foarte bun de Qi Gong.

Efectele curative ale Taiji Quan-ului au fost dovedite stintific. Un studiu complex¹ pe aceasta tema, ce cuprinde 68 de rapoarte in limba chineza si 8 in limba engleza, ce s-a realizat cu participarea a 9263 de persoane de diverse virste si categorii sociale, a scos la iveala beneficiile practicii Taiji Quan-ului:

    • Reduce stresul – acesta fiind recunoscut la scara larga ca fiind o problema majora de sanatate peste tot in lume. Stresul cronic este legat de multiple afectiuni precum probleme ale sistemului imunitar sau probleme de natura mentala.
    • Reduce simptomele si impiedica aparitia depresiei – Sistemul hormonal are de suferit de la sedentarism, stres sau o alimentatie moderna (exces de chimicale). Atunci cind acesta este afectat si echilibrul hormonal se strica, adesea, unul din efectele cel mai vizibil este depresia.
    • Reduce anxietatea si fobia – din motivele enuntate mai sus Taiji Quan-ul are un efect benefic si asupra anxietatii. Foarte multe persoane ce au luat parte la studiile mai sus amintite au resimtit o reducere considerabila a anxietatii.
    • Imbunatatirea calitatii somnului
    • Scaderea ostilitatii – Practicantii de Taiji Quan au devenit mai relaxati d.p.d.v. psihic, iar acest lucru a dus la o scaderea a agresivitatii si ostilitatii. Astfel, relatiile lor sociale s-au imbunatatit enorm.
    • Cresterea capacitatii pulmonare – Este oarecum logic ca, daca facem o forma de miscare pentru o perioada mai lunga de timp, capacitatea pulmonara creste. Astfel, apar multiple avantaje d.p.d.v.  medical.
    • Cresterea capacitatii sistemului imunitar de a reactiona
    • Creste elasticitatea si flexibilitatea muschilor si tendoanelor
    • Pastreaza sanatatea oaselor – s-a constatat ca femeile practicante de Taiji Quan care au luat parte la studii, au prezentat o scadere considerabila a pierderii de masa osoasa.
    • Are efecte benefice dovedite asupra tensiunii arteriale si a sistemului vascular  – reduce factorii de risc cardiovascular, amelioreaza viscozitatea singelui si imbunatateste metabolismul lipidic.
    • Imbunatatirea echilibrului – odata cu inaintarea in virsta, echilibrul are de suferit, masa musculara scade, coordonarea de asemenea. Aparatul vestibular nu mai performeaza tot asa cum o facea atunci cind eram tineri. Toate acestea duc la pierderea echilibrului mult mai frecvent si implicit la cresterea frecventei caderilor. Iar la o virsta inaintata acestea nu mai sint asa nevinovate precum erau cind eram in floarea virstei. Practicind constant Taiji Quan, s-a constatat ca ritmul degradarii scade considerabil.  In acest mod putem sa ne pastram agiliatea, motricitatea.

Taiji Quan este inainte de toate o arta martiala, iar acest lucru presupune martialitatea, lupta. Insa o alta parte din Taiji Quan este Qi Gong, iar acest lucru presupune o cultivare a energiei interne si spirituale. Foarte multi maestri de Taiji Quan sint si experti in Qi Gong sau in Medicina Traditionala Chinezeasca. Putem spune ca Taiji Qi Gong este partea curativa din Taiji Quan, ce are ca principal scop refacerea sau pastrarea sanatatii. Cei ce nu sint interesati de aspectele martiale ale sistemului pot practica Taiji Quan ca o metoda de Qi Gong.

1# https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4733099/